Sök:

Sökresultat:

285 Uppsatser om Lustfyllt arbetssätt - Sida 1 av 19

Ett lustfyllt arbetssÀtt - Genom lek och samlÀrande

Syftet med utvecklingsarbetet var att utveckla ett lustfyllt arbetssĂ€tt med hjĂ€lp av leken. Detta utvecklingsarbete genomfördes i en skola med en År 1 klass. Eleverna har under utvecklingsarbetet visat nyfikenhet, motivation och varit engagerade i de aktiviteter som vi arbetat med. Resultatet visade att om eleverna tycker det Ă€r lustfyllt och roligt finns motivationen och nyfikenheten dĂ€r att vilja fortsĂ€tta arbeta med det de gör. Att eleverna fick vara fysiskt aktiva genom exempelvis att springa, spela, göra olika aktiviteter ansĂ„g vi bidrog till att elevernas motivation ökade..

Pedagogers syn pÄ lustfyllt lÀrande : en kritisk studie

Bakgrund: I Lpo 94 stÄr att "Skolan skall strÀva efter att varje elev utvecklar nyfikenhet och lust att lÀra". Vi var intresserade av att reda ut begreppet lust att lÀra och lustfyllt lÀrande och om det inte fanns nackdelar med de annars enbart positivt framstÀllda begreppen i utbildningen och i skola. Syfte: Studien syftar till att identifiera betydelsen av begreppet lustfyllt lÀrande och beskriva pedagogernas syn pÄ lustfyllt lÀrande som begrÀnsning. I vÄr studie har vi koncentrerat oss pÄ lÀrare i de yngre skolÄren. Vi har dÀrmed valt bort fritidspedagoger och förskollÀrare ur studien dÄ de kommer frÄn en annan yrkeskultur.

LÀroboken i matematik - Hur stimulerar den till ett lustfyllt lÀrande?

VÄrt syfte med lÀromedelsgranskningen i matematik Àr att synliggöra variationen i lÀrobokens uppgifter. Vi har utformat ett analysschema som utgÄr ifrÄn tolv faktorer som vi anser Àr viktiga för ett varierat och lustfyllt lÀrande. Undersökningen omfattar sju lÀroböcker i skolÄr 4. VÄrt resultat visar att variationen i lÀroböckerna Àr bristfÀllig. MÄnga aspekter, som bör finnas med för att vÀcka elevernas nyfikenhet och lust att lÀra, saknas..

Och vad Àr lustfyllt lÀrande? : En fenomenologiskt inspirerad studie om barn och elevers uppfattningar av lustfyllt lÀrande i förskola och skola.

I denna studie undersöktes förskolebarn och skolbarns uppfattningar av lustfyllt lÀrande. Fokus i tidigare forskning kring Àmnet har frÀmst legat pÄ att utgÄ frÄn lÀrares uppfattningar, men denna studie har riktat in sig pÄ barns perspektiv av lustfyllt lÀrande. En fenomenologiskt inspirerad metod har tillÀmpats för att nÄ syftet, som Àr att utforska och beskriva det essentiella i barn och elevers uppfattningar av att kÀnna motivation och lust till lÀrande. Vi ville ocksÄ försöka förstÄ hur traditioner och institutioner formar barn och elevers möjlighetsvillkor. Datainsamlingsmetoden var gruppintervjuer och intervjumaterialet har analyserats och kategoriserats i teman.

TillsÀgelser och uppmaningar pÄ förskolan ur ett genusperspektiv

I denna studie undersöktes förskolebarn och skolbarns uppfattningar av lustfyllt lÀrande. Fokus i tidigare forskning kring Àmnet har frÀmst legat pÄ att utgÄ frÄn lÀrares uppfattningar, men denna studie har riktat in sig pÄ barns perspektiv av lustfyllt lÀrande. En fenomenologiskt inspirerad metod har tillÀmpats för att nÄ syftet, som Àr att utforska och beskriva det essentiella i barn och elevers uppfattningar av att kÀnna motivation och lust till lÀrande. Vi ville ocksÄ försöka förstÄ hur traditioner och institutioner formar barn och elevers möjlighetsvillkor. Datainsamlingsmetoden var gruppintervjuer och intervjumaterialet har analyserats och kategoriserats i teman.

Barns upplevelser av lustfyllt lÀrande i matematiken

Syftet med detta examensarbete Àr att fÄ en förstÄelse av vad elever upplever som lustfyllt i lÀrandet, frÀmst i Àmnet matematik. Skolans uppdrag Àr att tillgodose varje elevs individuella förmÄga till inlÀrning samt att vÀcka deras intresse. Undersökningar och teorier angÄende barns lÀrande pekar pÄ att en varierande undervisning med olika inslag av estetiska och laborativa metoder ökar elevens lust och motivation till lÀrande. De frÄgestÀllningar vi ansÄg vara relevanta inför vÄr undersökning Àr; hur upplever barn ett lustfyllt lÀrande (lÀrande dÀr kreativa och laborativa metoder anvÀnds)? Hur vill eleverna ha deras matematiklektion? Vilka undervisningsmetoder föredrar eleverna i matematik? I hur stor utstrÀckning anvÀnder pedagogen lustfyllt lÀrande? Undersökningar genomfördes i Ärskurs 2 och Ärskurs 4 dÀr observationer utfördes.

Matematik pÄ ett lustfyllt sÀtt i meningsfulla sammanhang : - Hur pedagoger i förskola och förskoleklass kan arbeta med grundlÀggande taluppfattning

                    Syftet med undersökningen Àr att ta reda pÄ hur pedagoger i förskola och förskoleklass kan arbeta för att göra barns lÀrande kring grundlÀggande taluppfattning lustfyllt i meningsfulla sammanhang. Undersökningen bygger pÄ kvalitativa intervjuer med tre förskollÀrare och tvÄ matematikutvecklare. Vi anvÀnde oss av semistrukturerade frÄgor. Av resultaten framgÄr att pedagogerna har en medveten och strukturerad planering dÀr barnen utmanas pÄ rÀtt nivÄ. Pedagogerna bÄde vÀcker intresse för matematik och tar tillvara pÄ barnens egna idéer. Det gör att barnens grundlÀggande taluppfattning stÀrks pÄ ett lustfyllt och meningsfullt sÀtt och barnen utvecklar lust att lÀra och tillit till sin egen förmÄga. Slutsatserna av undersökningen Àr att dialogen mellan pedagog och barn Àr mycket betydelsefull.

Lustfyllt lÀrande och lust att lÀra : en diskursanalytisk och problematiserande studie av lÀrarprogrammets kurslitteratur

Lustfyllt lÀrande och lust att lÀra Àr tvÄ av mÄnga begrepp vi kommit i kontakt med under utbildningstiden pÄ lÀrarprogrammet. I sÄvÀl kurslitteratur som lÀroplaner anvÀnds begreppen Äterkommande. Detta gjorde oss nyfikna pÄ att studera begreppen i kurslitteraturen nÀrmare för att utveckla en djupare kunskap om dem. Studien syftar till att utifrÄn ett Foucaultdianskt diskursanalytiskt makt- och styrningsperspektiv studera begrepp, i detta fall lustfyllt lÀrande och lust att lÀra, som kan ses som för givet tagna i lÀrarprogrammets kurslitteratur och i hela den pedagogiska kontexten. Vi vill Àven se i vilka olika typer av sammanhang och hur ofta de förekommer i litteraturen, samt se hur författarna talar om begreppen.

Det lustfyllda sprÄkandet. En utveckling i lÀs- och skrivprocessen

Vi vÄgar pÄstÄ utifrÄn vÄr undersökning att ett sprÄkande arbetssÀtt har betydelse för ett lustfyllt lÀrande. SprÄkande Àr ett begrepp som skolverket tar upp i sin rapport LÀs och skriv processen som ett led i undervisningen (2000). SprÄkande Àr ett kommunikativt verktyg, men Àven ett tankeredskap som ett led till att utveckla ny kunskap. Syftet med uppsatsen var att ta reda pÄ innebörden utifrÄn citatet ?det Àr i sprÄkandet kunskapen blir till? (Dysthe,1996) samt om sprÄkandet, enligt eleverna, Àr ett lustfyllt arbetssÀtt.

Frisk luft och rolig matte - Ett utvecklingsarbete om utomhusmatematik

Syftet med vÄrt arbete Àr att utveckla en metod dÀr barnen ges möjlighet att lÀra sig grundlÀggande matematiska begrepp pÄ ett lustfyllt sÀtt i utemiljö. Fokus lÀggs pÄ begreppen storlek och antal. Vi har genomfört detta arbete pÄ vÄra respektive arbetsplatser med vÄra barngrupper pÄ en förskola och en sÀrskola i nordvÀstra SkÄne. VÄrt arbete Àr ett försök att utveckla en lustfylld arbetsmetod för matematikinlÀrning utomhus. Vi har anvÀnt oss av olika övningar och lekar för att trÀna matematiska begrepp tillsammans med vÄra respektive barngrupper i utemiljö.

En studie i lustfyllt lÀrande i Är 5-6 om runor

Syftet med studien var att jag skulle fÄ djupare kunskap om min egen undervisning och vad som pÄverkar elevers lÀrande, samtidigt som jag stÀllde mig frÄgorna vad som bidrar till ett lustfyllt lÀrande för eleverna, vad som pÄverkar undervisningen sÄ att eleverna tycker det Àr roligt att lÀra sig och varför det blev mer lustfyllt och roligt att lÀra sig i arbetet om runor.Metoden jag anvÀnt mig av Àr av bÄde kvalitativ karaktÀr, dÀr jag sjÀlv har varit med som lÀrare i undersökningen, och kvantitativ karaktÀr, dÀr ett resultat av elevernas svar har redovisats i en enkÀt. Undersökningen bygger pÄ en dokumentation av ett arbetsomrÄde om runor och en enkÀt utformad med 28 stycken s.k. skalfrÄgor.Resultatet av enkÀten visar pÄ att 91 % av eleverna var positiva till arbetet med runor vilket kunde bero pÄ variationen i arbetssÀtt och metoder och att eleverna anvÀnt alla sinnen under tiden de arbetat om runor. Eleverna har arbetat bÄde teoretiskt (55 % positiva) och praktiskt (98 % positiva) vilket visar pÄ att eleverna har blivit tillgodosedda avseende sin individuella intelligens som Gardner (2000) menar varje mÀnniska har.Det har varit spÀnnande och givande att studera ingÄende vad jag gjort och vilken effekt mitt handlande har givit. Det Àr inte ofta jag har tid att analysera och följa upp min undervisning pÄ det sÀtt jag kunnat göra hÀr.

Lust att lÀsa och skriva?

VÄrt syfte med detta examensarbete Àr att fÄ kunskap om hur pedagoger lÀr barn att lÀsa och skriva pÄ ett lustfyllt sÀtt. Vi vill ocksÄ tillÀgna oss konkret kunskap i form av vilka metoder man som pedagog kan anvÀnda sig av i en sÄdan undervisning. VÄra frÄgestÀllningar Àr: Hur lÀr sex stycken pedagoger barn i skolÄr 1 att lÀsa och skriva? Vilka metoder, tillvÀgagÄngssÀtt och material anvÀnder sig pedagogerna av för att lÀra barn att lÀsa och skriva pÄ ett, enligt dem, lustfyllt sÀtt? Vi har genomfört sex stycken intervjuer med pedagoger som i dagslÀget Àr verksamma i förskoleklass till skolÄr 3..

"Det finns mÄnga tysta barn som har mycket viktigt att sÀga". Talaktivitet ur ett andrasprÄksperspektiv.

VÄrt examensarbete Àr baserat pÄ en empirisk undersökning med syftet att ta reda pÄ hur lÀrare kan arbeta med andrasprÄkselevers talutveckling med hjÀlp av begreppet lustfyllt lÀrande. I den traditionella skolundervisningen utgör elevernas talutrymme ett problem, eftersom lÀraren oftast fÄr 2/3 av utrymmet. Av denna anledning ville vi undersöka hur vÄra informanter ser pÄ sin undervisning. Vi har intervjuat fyra lÀrare frÄn en mÄngkulturell skola. Talaktivitet, stöttning, lustfyllt lÀrande samt kultur och identitet Àr de kategorier som framkommit ur analysen och har kommit att bli vÄr utgÄngspunkt i detta arbete. Under arbetets gÄng har vi sett hur dessa kategorier Àr beroende av varandra för att öka talaktiviteten hos elever.

Lek Àr nyckeln till lustfyllt lÀrande - Pedagogers betydelsefulla medverkan i barns lÀrande

Bakgrund:Förskolan, en arena för lustfyllt lÀrande dÀr barns vÀlbefinnande och lÀrande har högsta prioritet. Det metaforiska begreppet lustfyllt lÀrande ligger som en viktig utgÄngspunkt i lÀroplanen, Lpfö 98, dÀr leken Àr av stor betydelse. UtmÀrkande för leken Àr att den Àr spontan, lustfylld och frivillig.Syfte:Syftet med studien Àr att undersöka hur pedagoger anvÀnder leken som ett pedagogiskt verktyg i barns lÀrande.Metod:En kvalitativ metod med en fenomenografisk ansats. DÀr verktyget Àr deltagande observationer.Resultat:Denna studie visar hur nÄgra pedagoger anvÀnder sig av leken i barns lustfyllda lÀrande. Pedagogernas förhÄllningssÀtt uttrycker en respekt för barnens lek och tilltro till barns förmÄga att skapa en mening i sitt lekande och deras lÀrande.

"Det kÀnns som om man leker" ? pÄ jakt efter lust och kreativitet i undervisningen

Syftet med följande arbete Àr att fÄ insikt i hur man skapar miljöer för lustfyllt lÀrande. Arbetet ger en översikt över teorier kring barns lek, fantasi och kreativitet kopplat till skola och lÀrande. Med hjÀlp av ett undervisningsförsök med handdocka, samt intervjuer och observationer kring ett storyline-tema ville jag undersöka hur det gÄr till nÀr lÀrare ger plats för lust och kreativitet i undervisningen. Resultaten tyder pÄ att handdocka och storyline Àr tvÄ metoder som skapar lustfyllt lÀrande. BÄda metoderna stimulerar barnens fantasi och kreativitet, och eleverna uppfattar undervisningen som lustfylld..

1 NĂ€sta sida ->